Chongqing-Yantze rivier
DSF Production
De volgende morgen rijden we naar Guillin voor een vlucht naar Chongqing.
De havenstad Chongqing zou in 1000 vc zijn gesticht als hoofdstad van de staat
Ba. Hij ligt op een landtong waar de Yangzi en Jialing samenvloeien. Chongqing
is nu een bruisende, snel moderniserende stad. Onze plaatselijke gids gedreven
haar stad voor. Wij brengen met haar een bezoek aan Dazu, de heuvels zijn er
vergeven van de grotten. De mooiste beeldhouwwerken gemaakt met grootste
vakmanschap zijn te vinden In Bading Shan. De meeste beelden staan in 30
nissen die in de Zachte kelksteenwanden van een houfijzervormige kloof zijn
uitgehouwen. De beelden zijn een uniek voorbeeld van de synthese van
elementen uit het confucianisme,, taoisme en indiase tantrische boeddhisme.
Meestal zijn het Boeddha’s die de verlichting hebben bereikt, Omringd door
scenes uit boeddhistische parabels Rood, blauw en groen zijn hier de
hoofdkleuren. De wijze mannen zijn waarschijnlijk aanhangers van het Taoisme.
Men ziet hier niet alleen boeddha’s en bodhisattva’s maar ook vorsten, ministers,
officieren, monniken, rijken en zelfs armen. Het levensrad stelt de verschillende
stadia van reïncarnatie voor, van dier tot de verlichting. Deze 15 m lange
Boeddha ligt op zijn zij. Zijn gestileerde gezicht doet de levensgetrouwe bustes
van hoge ambtenaren en schenkers nog levensechter lijken. Ouderlijke liefde, ook dit confucianistisch thema op een boeddhistische locatie duidt weer op het naast
elkaar bestaan van de levensleren ten tijd evan de Tang-dynastie. Boeddha’s en Bodhisattva’s bezien dronken zondaars Terwijl demonen met dierenkoppen
anderen verminken. op de Berg der Messen en in de Kniedoorklievingszaal. Aan de Baoding Shan tempel kan men reuze kaarsen offeren.
De meeste toeristen komen naar Chongqing voor een boottocht door de Drie Kloven. op de Yangtze rivier naar Yichang 650 km stoomafwaarts. Onze plaatselijke
gids helpt ons s ‘avonds bij het inchecken op de cruise. We nemen onze intrek in onze kajuit, vanop het balkon hebben we een prachtig zicht over Chongqing” By
night”. Rond middernacht vaart ons cruisschip “Sunshine” uit. De zon komt op over de Yangtze rivier en de vroege vogels kunnen de dag starten met het beoefenen
van Tai Chi op het achterdek. Onze eerste aanlegplaats is Fengdu, de “Stad de Geesten”. Een stoeltjes lift brengt ons op de berg Ming Shan gewijd aan het
hiernamaals en zijn heerser Tianzi. De berg is bezaaid met tempels, altaren en wassenbeelden van de lugubere kanten van de hel zoals de martelingen die de
zondaar wachten. Er zijn verschillende protocollen voor het oversteken van de brug, afhankelijk van uw geslacht, leeftijd en burgerlijke staat. De Ghost Torturing
plaats is de tweede test voordat je de onderwereld betreedt. Er wordt gezegd dat dit de plaats is waar de doden zich melden bij de Yama, de koning
van de hel, voor het oordeel. Voor de structuur staan achttien sculpturen met woeste demonen. Elk van deze duivels is heel levensecht en creëert een gevoel van
ware griezeligheid. Een pagode biedt uitzicht over de Yangtze rivier. Beneden aan wal hebben zich verkopers met eetstalletjes gevestigd. We zijn terug op tijd aan
boord. Om 12 heeft de welkomst drink van de kapitein plaats. S namiddag kan men aan boord lezingen bijwonen over De Yangtze rivier, appucuntuur en onder
voordrachten. De Yangtze rivier is nu een brede druk bevaarde rivier.Door de aanleg van de 3 klovendam is het water meer dan 175 m gestegen Miljoenen mensen
moesten verhuizen, hele steden zijn heropgebouwd boven het huidige pijl. Sommige tempels zijn verplaats, rond andere zijn dammen aangelegd. In de late
namiddag legen we aan bijde Shibao Zhai.Dit schitterend klooster ligt op een eiland en is omringd door een dam, de laagste gebouwen liggen onder het huidige
waterpeil. Maar het middeleeuws dorp aan de voet van het klooster is al verdronken.
.
We betreden het klooster via de bovenkant. De onderwater liggende tuin leidt
naar de Lanruo Dian. De Lanruo Dian of orchideeën paleis dateerd uit 1750
heeft 12 verdiepingen Is 56 meter hoog en tegen de rotswand aangebouwd.
De omgekrulde dakranden doen aan orchideeën denken. De Stenen schat
verwijst naar een oude legende: door een gat in een steen In het klooster
druppelde elke dag genoeg rijst om alle monniken te voeden Maar toe een van
hen het gat vergrootte om extra rijst te kunnen verkopen kwam er niets meer
uit. Via een houten trap en kleine toegangen klimmen naar de bovenste
verdieping voor een panoramisch zicht. Wanneer we de volgende morgen
ontwaken vaart ons schip doorheen een prachtig berglandschap
geaccentueerd door de stralen van de opkomende zon. We varen langs
Fengji. Vanop ons balkon genietend van de prachtige dag glijd het landschap
geruisloos voorbij.
Eenmaal fengji voorbij komen we aan de Qutang kloof. We varen de kloof
binnen op een hoogte van 166 meter boven het oorspronkelijke pijl. De Qutang
Kloof is 8 km lang en nergens breder dan 150 meter. Hier is het landschap
minder veranderd dan in de andere kloven. De Qutang is altijd de meest
spectaculaire van de drie kloven geweest en zal dat ook blijven. Regelmatig
hangen hier mistslierten rond de 1200 meter hoge bergpieken. Het ooit zo
woelige water in de Qutang-kloof, de eerste en de kortste van de 3 Kloven,
werd door de Tang-dichter Li Bai omschreven als “duizend zeeën in een kop
geschonken” We zijn terug op de Yangtze rivier verder richting driekloven dam.
Wushan ligt op de noordelijke oever en wordt omringd door bergpieken.
Het oude deel van de stad is onder de waterspiegel verdwenen en boven is
inmiddels een nieuwe stad ontstaan. Eenmaal Wushan voorbij stappen we
over in kleinere boten om kleine drie kloven te bezoeken. Afval moet
regelmatig uit het water gehaald worden om ophoping aan de drieklovendam
te voorkomen
Door de kleine driekloven stroomt de ondiepe en heldere Daning stroom. De
drie kloven zijn 70 miljoen jaar geleden ontstaan toen door tektonische
bewegingen van de aardschors twee gebergte ketens tegen elkaar schoven
Het water zocht een uitweg en vond deze door diepe kloven uit te snijden
in het zachte kalksteen ook de rotswanden waar je langs vaart veranderen
steeds van kleur, afhankelijk van hoe het licht valt. We varen langs de kliffen
van de Long me grotten Hier en daar zien we troepen wilde apen. We keren
terug naar ons cruiseschip Ons cruiseschip vaart verder op de Yangtze door
de kloof van Wu Xia Met indrukwekkende en steile wanden. Xilang Xia is de
laatste versmalling die we doorvaren. De rest van de namiddag genieten we
op relaxe wijze van het landschap. In de late namiddag passeren we Badong.
Deze avond vindt het afscheid banket van de Kapitein plaats. Rond
middernacht bereiken we de driekloven dam samen met drie andere schepen
voeren we de rechter sluis in om een begin te maken van de daling van 95
meter, elk van de vijf sluizen brengt ons 19 meter lager. Het sluizencomplex
van de Drieklovendam bestaat uit 10 sluizen: vijf sluizen achter elkaar voor
scheepverkeer stroomopwaarts en vijf sluizen voor scheepverkeer
stroomafwaarts. Het passeren van de vijf sluizen duurt zo’n beetje een halve
werkdag: namelijk vier uren. De drie belangrijkste redenen voor de bouw van
de dam zijn elektriciteitsproductie, voorkoming van overstromingen en het
vergemakkelijken van scheepvaart op de Yangtze. Er is een bezoekers
platform aangelegd van waarop we een overzicht hebben op de Driekloven
dam.Een mankette verduidelijkt de enorme omvang en werking van de
drieklovendam.
Aan een kleine tempelpoort schepen we voor de laatste keer in. We varen
verder naar Yichang. We ontschepen in Yichang en in afwachting van onze
vlucht naar Shanghai bezoeken we een kunstatelier.