Maleisisch Borneo

Naar Iban-

Longhouse

Zo 14-09-2014

We vertrekken, vergezeld door een lokale gids, met de bus naar de Lemanakrivier. Onderweg bezoeken we het Semonggoh Wildlife Rehabitation Centre, waar ontheemde orang- oetangs wirden opgevangen om na een langdurige voorbereiding weer in de jungle te worden uitgezet. We zien de halfwilde orang- oetangs uit het bos komen om te eten. Via het marktplaatsje Serian, waar verschillende Dayakstammen vis, groenten en fruit verkopen komen we aan bij de rivier. Na een tocht met de longboat arriveren we bij het longhouse van de Iban. Deze vormen de grootste groep onder de Dayak en staan van oudsher bekend als koppensnellers. De oudere Iban hebben hun lichaam met traditionele tatoeages versierd. Het longhouse is eenn langgerekte woongemeenschap waar vele gezinnen bij elkaar wonen. Het staat op palen aan de oevers van de rivier. Binnen in is een overdekte straat ofwel veranda, waar de bewoners in de avonduren bijeen zitten. Aan de zijkant zijn vele deuren, die toegang boeden tot de familievertrekken. Overdag zijn vooral de ouderen en de kinderen te vinden in een longhouse want de anderen bewerken dan hun ladang (rijstvelden, akkers). We verblijven drie dagen in een longhouse. De welkomstceremonie is volgens de tradities van de Iban in Borneo. We proeven rijstwijn (tuak) terwijl we een aantal dansen te zien krijgen. We overnachten in de overdekte straat.

Ma 15-09-2014

Om bij het volgende longhouse te komen, stappen we weer in de longboats en varen verder de rievier op, steeds dieper de jungle in. Het is een aantal uren varen, waarbij rust afgewisseld word door stroomversnellingen en wij af en toe zelf ook uit de boot moeten klimmen on deze over de grintbanken te duwen. Door tunnels van bladeren bereiken we de lunchplek aan de oever van de rivier, waar ons eten op Ibanmanier in bamboe wordt gekookt.
Na de lunch varen we nog een stukje verder de rivier op om dan te starten met de wandeling naar het longhouse waar we de komende nacht zullen verblijven. De tocht gaat door bos, rijstvelden, peper- en rubberplantages. We moeten enkele riviertjes doorwaden en een pittige heivel beklimmen. De uitzichten van deze tocht zijn echter geweldig. We zien onder ons een longhouse liggen in de bocht van de rivier en in de verte beboste heuvelpartijen tot aan de horizon, slecht onderbroken door enkele akkertjes. Eenmaal aangekomen wassen we ons in de rivier en opgefrist worden we ontvangen door de Tuai Rumah, de hoofdman. De tuai Rumah is de komende dagen onze gastheer en we eten in zijn kamer in een kring met de hele familie. De rijstwijn vloeit rijkelijk, het wordt laat en we slapen op matrassen onder een klamboe op de voorgalerij.

Di 16-09-2014

Bij dagenraad worden we gewekt door de kraaiende hanen en zien we de ochtenddauw boven de jungle uit stijgen. Vergezeld door enkle bewoners van het longhouse lopen we stroomopwaarts over smalle, soms glibberige junglepaadjes, terwijl onze lokale gids uitleg geeft over valstrikken, jachttechnieken en geneeskrachtige planten. Tegelijkertijd proberen we vis te vangen en bosgroenten te verzamelen voor een lunch bij de rivier. Vie een junglepad keren we terug naar het longhouse. In het begin vande middag varen we stroomafwaarts terug naar het inmiddels vertrouwde eerst longhouse voor onze laatste nacht in dit speciaal gebied. Wo 17-09-2014 Terwijl de dauw optrekt, lopen we terug naar de rivier, waar de boten al op ons liggen te wachten. Na een korste boottocht arriveren we weer bij de bus en keren terug naar Kuching. S’Avonds genieten we van heerlijke visgerechten, die op het Sea Fout Court worden geserveerd.